מחסור בויטמין D, זיהום אוויר, קרינה כחולה ועוד – נזקי עור הפנים של העשור החדש

נזקי העולם החדש

מחסור בויטמין D, זיהום אוויר, קרינה כחולה ועוד –
נזקי עור הפנים של העשור החדש

קרינת האור הכחול – "קרינה כחולה"

האור הכחול הוא חלק מהספקטרום האלקטרומגנטי הנראה (כלומר, שניתן לראותו בעין האנושית). אורך הגל שלו קצר מאוד, והאנרגיה שלו גבוהה מאוד. האור הכחול נפלט מהמכשירים האלקטרוניים בהם אנחנו משתמשים ביום-יום – מסכי מחשבים, סמארטפונים, טאבלטים, טלוויזיות וגם תאורת לד. לעומת קרינת UV, שהשפעותיה המזיקות ידועות, המחקרים על אודות קרינת האור הכחול חדשים ומעטים יחסית. עם זאת, מסתמן שגם בקרינת האור הכחול, המכונה “קרינה כחולה”, טמונות סכנות שכדאי להיזהר מפניהן.

בעשור האחרון, זמן החשיפה הממוצע למסכים הולך ומתארך ומגיע ל-12 שעות ביום. מחקרים מהשנים האחרונות גילו כי חשיפה לקרינת האור הכחול הבוקעת מהמסכים פוגעת בבריאות העור וגורמת לנזקים מצטברים שעלולים לבוא לידי ביטוי גם שנים מאוחר יותר. חשיפה לקרינה כחולה גורמת לכניסת רדיקלים חופשיים לתוך העור, להרס של סיבי הקולגן ובעקבות זאת להאצת קצב הזדקנות העור. גם תופעות עוריות כמו אדמומיות, רגישות ופיגמנטציה מסוג מלאזמה הולכות ונעשות נפוצות יותר ומופיעות בעיקר בצידי הפנים, באזורים אליהם מוצמדים מסכי הסמארטפונים.

ניתן לומר, אם כך, כי לחשיפה הממושכת למסכים ישנן השלכות מרחיקות לכת על בריאות העור שלנו ועל המראה שלו, ולכן חשוב לשלב בשגרת הטיפול בעור תכשירים המגינים על העור מפני קרינה כחולה.

מחסור בויטמין D

ויטמין D נוצר בגוף באופן טבעי בזמן חשיפת העור לקרינת השמש. למרות שישראל היא מדינה שטופת שמש, רבים מתושביה סובלים ממחסור בויטמין D עקב הזהירות מחשיפה ממושכת לקרינה והשימוש בתכשירי הגנה. עם פרוץ הקורונה לחיינו התופעה החמירה: שהייה ממושכת בבתים, חשיפה מינימלית לשמש ואכילה לא מאוזנת הובילו, בין השאר, לרמות נמוכות של ויטמין D. משרדי בריאות ברחבי העולם המליצו על נטילת ויטמין D על מנת לצמצם את סיכויי ההדבקה בקורונה או כדי להקל על התסמינים, אבל לוויטמין D יש תפקידים נוספים שאינם קשורים לקורונה, והם חשובים לא פחות: הוא מגן על מערכת הנשימה, על הלב ועל המוח, מסייע במניעת שורה ארוכה של מחלות קשות וחיוני לשמירה על בריאות העצמות. לוויטמין D יש גם תפקידים רבים הקשורים לעור שלנו: הוא חיוני לתהליך הריפוי של העור, משפר את יכולת ההגנה הטבעית שלו, מעודד את קצב התחדשות תאי העור ותורם למרקם עור מוצק יותר.

העור, השיער והציפורניים הם האחרונים ליהנות מהוויטמינים ומהמינרלים בגוף, ולכן הם מושפעים ראשונים מהמחסור בוויטמין D. שמירה על רמה תקינה של ויטמין D תורמת לעמידות העור, מונעת יובש ודלקות עור, מצמצמת תופעות של יובש וגירויים והופכת את העור לחזק ועמיד יותר.

מחסור בויטמין D

זיהום אוויר

בשנת 2019, ארגון הבריאות העולמי הגדיר את זיהום האוויר כאיום הסביבתי הגדול ביותר על בריאות הציבור. מחלות לב וריאה, סוכרת ואפילו מצוקה נפשית – כל אלה ידועים כתוצרי לוואי של תנאים סביבתיים ירודים. מחקרים עדכניים גילו כי בנוסף לפגיעה במערכות הגוף הפנימיות, גם העור שלנו מושפע מזיהום האוויר, והנזק שנגרם לו הוא משמעותי ונראה לעין.

עד לאחרונה, ההתייחסות העיקרית לשמירה על עור הגוף התמקדה בעיקר בהגנה מפני השמש, אך מסתבר שזה לא מספיק. באוויר המקיף אותנו קיימים גורמים מזיקים נוספים שהעור שלנו מתקשה להתמודד איתם. מקורות זיהום האוויר העיקריים כוללים תופעות טבע כמו סופות אבק, פעילות געשית, עשן שמקורו בשריפות חורש וגזים הנפלטים מבעלי חיים, לצד מקורות זיהום מעשי ידי אדם כמו פליטות ממפעלי תעשייה, פליטת גזים מכלי רכב, שריפת מצבורי אשפה ועוד. הגורמים המזיקים באים במגע עם העור שלנו (גם מבפנים, כחלק מתהליך הנשימה) ומקשים על תפקודו התקין. מחקרים שהתמקדו בזיהום הסביבתי ובהשפעתו על העור גילו כי קיים קשר ישיר וחד משמעי בין זיהום האוויר לבין הזדקנות מוקדמת של עור הפנים. המחקרים גילו כי עליה ברמת זיהום האוויר גורמת לעור להיות יבש ופגיע יותר, גורמת לייצור יתר של פיגמנט, פוגעת בייצור הקולגן וגורמת לרפיון ולהיווצרות קמטים. מחקר קליני נוסף הצביע על קשר ישיר בין רמות גבוהות של זיהום אוויר לבין הפרשה מוגברת של סבום, המובילה להתפרצויות אקנה. פרטים נוספים על נזקי זיהום האוויר ועל הפתרון המגן על עור הפנים מפניהם, ניתן למצוא כאן.

מחיר הקדמה

אורח החיים המודרני מעמיס על העור שלנו עוד ועוד אתגרים הפוגעים בבריאותו ומשפיעים על המראה שלו. מלבד הגורמים שכבר צוינו לעיל, גם לחץ נפשי משפיע על בריאות העור (ועל בריאותנו באופן כללי) וכך גם המגיפה העולמית, שינויי אקלים קיצוניים, תזונה מתועשת ומעובדת, שינויים מרחיקי לכת באורח החיים ובהתניידות ממקום למקום כתוצאה מההתפתחות הטכנולוגית, ועוד. קצב השינויים הולך וגובר, והעור שלנו לא עומד בקצב. כשהאתגרים רבים ומורכבים כל כך, לא פלא שהעור שלנו מתקשה להתמודד עם הנטל. לכן, חשוב (ואפשר!) לסייע לעור להתמודד עם התנאים הסביבתיים המשתנים.

הפתרונות

קמטים, קמטוטים, כתמים, רפיון, פצעונים – עכשיו כבר ברור כי לא מדובר בגנטיקה בלבד, אלא גם בהשפעה ישירה של אורח החיים והסביבה על העור שלנו. קרינה כחולה, מחסור בויטמין D, זיהום אוויר, סטרס נפשי – התנאים הסביבתיים פוגעים בבריאות העור ובתפקודו, והנזקים ניכרים לעין. את הקדמה אי אפשר לעצור, אבל את הנזקים שהיא גורמת לעור אפשר – ורצוי – לצמצם.

דור חדש של תכשירי קוסמטיקה מציע מגוון של רכיבים חדשניים שיעילותם בהתמודדות עם אתגרי הסביבה הוכחה מחקרית. באמצעות תכשירים המכילים רכיבי הגנה ואיזון ומותאמים לסוג העור ולמצבו, אפשר להגן על העור מפני קרינה כחולה וזיהום האוויר, אפשר להעשיר אותו בוויטמין D וברכיבים שיסייעו לו להשתקם ולתפקד במיטבו ואפשר להעניק לו את כל מה שהוא צריך כדי להתמודד בהצלחה עם האתגרים הסביבתיים – ולהיראות במיטבו.