נשים חוגגות נשים עצמאיות: רשימת המבריקות של העשור

יש לנו, הנשים, הרבה מה לחגוג בעצמאות הזה, ואחד מהם הוא תרומות מדהימות של נשים למדע הרפואה, המדע והקוסמטיקה

אנו מוקפים בנשים מדהימות שפרצו דרך ושינו את העולם, פעם והיום, בהמצאות שביניהן ה- DNA והאסטרונומיה, ואינספור המצאות חדשניות ששינו ושיפרו לנו את החיים – החל משקיות הנייר כפי שאנחנו מכירים אותן היום, ודרך חיתולים רב פעמיים, קופסאות שימורים, פילטרים לסינון אויר ומים, גשרים, ואפודי מגן.

יום העצמאות בפתח, ויש המון התקדמויות נשיות שאפשר וצריך לחגוג. הכוח הנשי נוכח במציאות הרבה מעבר לסיסמאות וימי עיון – נשים חזקות משפיעות ללא הפסק על העבר וההווה, וחתומות על גילויים שהתניעו את העולם קדימה, וביום העצמאות ה-74 אין מתאים יותר מנשים שחוגגות נשים אחרות.

רשימת העצמאות שלנו

דוקטור קירה רדינסקי – חדשנות טכנולוגית
ד”ר קירה רדינסקי עלתה לישראל בגיל 4 מאוקראינה, גדלה בנשר והתחילה ללמוד בטכניון כבר בגיל 15. יש לה שלושה תארים אקדמיים והיא עבדה בתפקידי מפתח במייקרוסופט וב-Ebay, עד שהתמנתה ליו”ר וסמנכ”לית טכנולוגיה של חברת הסטארט־אפ דיאגנוסטיק רוביטיקס, שהייתה ממקימיה עוד כשהיתה בטכניון. היא רק בת 35, אבל מדובר באחת הנשים המבריקות בישראל ובעולם. היא מדענית עטורת פרסים והישגים, יזמית הייטק, והיום מוכרת בעיקר בזכות מודלים לחיזוי אסונות שפיתחה. רדינסקי היא ללא ספק האישה שמייצגת מודל נשיות חדש, נטול מאמץ ובעיקר לא מתנצל.

פרופסור שולמית לבנברג – חדשנות בתחום המזון
המצאות גאוניות משלבות בין צורך אמיתי ורלוונטי לבין פתרון פשוט עבור האזרח הרגיל. אמנם הפתרון של פרופ’ לבנברג הוא הכל חוץ מפשוט, אבל הפיתוח שלה ללא ספק ישנה את העולם. לפני כשנה הצליחה לגדל סטייק אנטריקוט מתורבת בגודל מלא. בשר טבעוני לחלוטין שהודפס בטכנולוגיה חדשנית, תוך שימוש בתאי פרה טבעיים ולא מהונדסים גנטית. הבשר שנוצר במעבדה של פרופ’ לבנברג לא פוגע בסביבה ולא מזהם אותה, והוא נראה ומרגיש ממש כמו הדבר האמיתי. ללא ספק צעד חשוב בשינוי העולם לטובה, ואולי אף הצלתו מכליה.

פרופסור רות ארנון – חדשנות ברפואה
במכון ויצמן ניתן למצוא נשים מעוררות השראה שהופכות את העולם למקום טוב יותר. אחת מהבולטות היא פרופ’ רות ארנון, שפיתחה יחד עם עמיתיה תרופה שמטפלת בטרשת נפוצה, מחלה שהטיפול בה היה עדיין בחיתוליו. “טבע” היתה חברה קטנה יחסית, והימרה על התרופה כשהחליטה לממן את המחקר של פרופסור ארנון. התרופה (קופקסון) היתה התרופה הישראלית הראשונה שקיבלה אישות מה-FDA האמריקני, והייתה התרופה שהזניקה את “טבע” למעמדה כיום.

פרופסור עדה יונת – חדשנות בכימיה
פרופ’ עדה יונת, גם היא ממכון ויצמן, הינה עוד אחת מהבולטות. יונת היא כלת פרס נובל לכימיה לשנת 2009, שפיתחה שיטה המכונה “קריו-ביו-קריסטלוגרפיה”, המשמשת לקביעת המבנה של חומרים ביולוגיים מסוימים. עבודתה מתמקדת במלחמה החשובה ביכולות העמידות של חיידקים בפני אנטיביוטיקה, ומאפשרת פיתוח של תרופות אנטיביוטיות חדשות ואפקטיביות – תרומה קריטית לעולם הרפואה, במיוחד לאור אירועי השנתיים האחרונות.

חוה זינגבוים – חדשנות טכנולוגית בעולם הקוסמטיקה
חוה זינגבוים לוקחת את החשיבות של טיפוח צעד אחד קדימה ומשלבת מדע מתקדם ולא מתפשר בתהליך פיתוח המוצרים, כשהשיטה שאותה פיתחה מתבססת על תהליכים ביולוגיים של העור. זינגבוים רשמה פריצת דרך עולמית והראשונה מסוגה בעולם בשיתוף עם פרופ’ רחל לוברט ופרופ’ דרור פיקסלר והמחלקה לפיזיקה וננו טכנולוגיה באוניברסיטת בר אילן, שיתוף פעולה שהוביל לפיתוח טכנולוגיה ייחודית למזעור ולהולכה תת עורית של חומצה היאלרונית וקולגן. המחקרים הקליניים מוכיחים חדירות ויעילות, מה שמאפשר טיפול בשכבות העור העמוקות, ולא רק בסימפטומים החיצוניים המופיעים על שכבת העור העליונה.
טכנולוגיית מזעור החומצה ההיאלורונית היוותה פריצת דרך בתחום הטיפול בעור, והמחקרים אודותיה התפרסמו בכתבי עת מדעיים. בסדרת Remicronized™ משולבת טכנולוגיה פורצת דרך נוספת: תכשירי הסדרה מכילים קולגן פברילי – קולגן שלם ממוזער השומר על מבנהו הסלילי, חודר לעומק העור בשלמותו ומעניק לו תמיכה, מוצקות והידוק. אבל החלק החשוב ביותר הוא העובדה שזינגבוים משלבת בין החדשנות לרצון להרים נשים אחרות, כשהיא מאפשרת לנשים לבנות קריירה בעולם הקוסמטיקה על ידי יצירת מסלול הלימודים המורחב והמתקדם בעולם שאחראי להצלחתן המקצועית והכלכלית של אלפי קוסמטיקאיות.