מאקנה ועד נשירת שיער: כך משפיע הסטרס על העור שלנו

לקריאת הכתבה באתר Mako 

התקופה האחרונה מלווה במתח משמעותי שמקשה על חיי רבים ומדיר שינה מעיניהם. לעקה, כידוע, השפעות שונות על הגוף, ובין היתר גם על העור שלנו. מהן בעיות העור השכיחות הנגרמות ממתח וחרדה ומה עושים בנידון?

התקופה הנוכחית מאופיינת בסטרס (עקה) ומתח. ישראל נמצאת במעין טראומה לאומית שמשפיעה כמעט על כל אספקט בחיינו. לא רבים מודעים לכך, אבל לסטרס יש גם השפעה שלילית על העור שלנו.

סטרס הוא למעשה תגובה טבעית של הגוף, שממלא תפקיד ביולוגי. המתח שולט בזרימה של האדרנלין והקורטיזול – חומרים המופרשים מהמוח אל הגוף, מה שמגביר את קצב הלב ואת זרימת הדם לאיברים, מה שמאפשר לנו לרוץ במהירות לאזור מחסה בזמן אזעקה למשל. הבעיה מתחילה כשאנו מתחילים לחוות יותר מדי לחץ בחיי היום-יום ולאורך זמן. סטרס מתמשך עשוי לעורר תגובות שונות בעור, והוא גם מקשה על ריפוי של בעיות עור.

אילו בעיות עור עלולות להתרחש כתוצאה ממתח וחרדה?


כאשר הגוף בלחץ, הוא מייצר עודף היסטמין, המכונה ‘כימיקל האלרגיה’, מה שגורם לעור להגיב כאילו הוא חווה תגובה אלרגית. להבדיל מאלרגיה, תגובה זו אינה מסוכנת או גורמת להפרעת נשימה, והיא לרוב נוטה לעבור מעצמה. חרדה יכולה לגרום ללא מעט בעיות בכל הנוגע לעור שלנו: פריחה, הזעות יתר, אי-נוחות, גרד, כאב ולהרגשה כללית לא נעימה.

אילו מצבי עור עלולים להחריף כתוצאה ממתח?


אף שלחץ הוא אינו הגורם הבלעדי לבעיות עור שונות, הוא בהחלט יכול לגרום להחמרה או להוות  טריגר לבעיות עור שאליהן נוטים, או לבעיות עור קיימות שאיתן אתם כבר מתמודדים. יותר מדי מתח או עקה מתמשכים יכולים לעורר בעיות עור על בסיס אוטואימוני, ולהוביל להתלקחויות במצבים כגון:

  • פסוריאזיס
  • רוזציאה
  • אקזמה
  • נשירת שיער
  • ויטליגו
  • אטופיק דרמטיטיס

כמו כן, למעלה מ-90% מהאוכלוסייה העולמית נאבקת באקנה – לרוב מדובר בבני נוער. מחקר קליני מצא קשר בין רמות קורטיזול גבוהות (הורמון המשתחרר בזמן מתח וסטרס) לבין ייצור מוגבר של סבום (שומן עורי). השינוי ההורמונלי והעלייה ברמות הדלקת המושפעים ממתח, עלולים להוביל להתפרצות אקנה.

אקנה  (צילום: shutterstock| By Denis OREA)
אקנה היא תופעה שכיחה שמתגברת בשעת מתח | צילום: shutterstock| By Denis OREA

כיצד יש לטפל בעור בתקופת מתח?

תזונה אנטי-דלקתית: יש להתמקד במזונות אנטי דלקתיים, עשירים ב: ויטמין B, מגנזיום, חומצות שומן, דגים, דגנים מלאים, פירות וירקות. חשוב להימנע ממזון מעובד, סוכר ומלח המעודדים דלקת, ולהקפיד לשתות הרבה מים כדי למנוע התייבשות.

פעילות גופנית: פעילות גופנית סדירה מסייעת להפחית את הורמוני הסטרס, ומנגד – מעלה את האנדורפינים, מגבירה אנרגיה ומעניקה הזדמנות להתנתק מהראש ולהתרכז בגוף.

שגרת טיפול קבועה בעור: מומלץ להמשיך להשתמש בתכשירים שהועילו לעור שלכם בתקופה האחרונה, בייחוד אם יש כאלה שמקלים עליכם בזמן התפרצות עורית.

התייעצו עם איש מקצוע: רופא עור או קוסמטיקאית מקצועית יוכלו לעזור לאבחן את העור, את סוג העור ואת הצרכים שלו, כדי להתאים שגרת טיפול עורית. מטפלי עור וקוסמטיקאיות יודעים לטפל גם בבעיות עור הקשורות לסטרס.

הירגעו: כדאי ללמוד שיטות חשיבה חיובית, מדיטציה, מיינדפולנס (קשיבות) – כל מה שעוזר לכם לאזן את המתח הפנימי.

מדיטציה (צילום: Katrin Wuertemberger, GettyImages IL)
לחוצים? נסו מדיטציה – זה יעזור גם לעור | צילום: Katrin Wuertemberger, GettyImages IL

טיפים נוספים:

  1. מומלץ לחדול משימוש בסבון מייבש ולעבור לתחליב עדין או לשמן הידרופולי. לבעלי עור עם אקנה מומלץ להשתמש בסבון עדין, פעם ביום.
  2. מי שסובל מהפרעות עור, צריך להמשיך את הטיפול הייעודי, ולא להפסיק אותו. לסובלים מאקנה מומלץ לקבל מיד טיפול אנטי דלקתי, כדי למנוע החמרה. תכשיר טבעי המכיל קולאוס ושמן עץ התה למשל יוכל יעזור.
  3. העניקו לעור רכיבים חיוניים שישמרו עליו, כגון: לחות, חומצה היאלורונית, אוריאה, חומצות שומן, פפטידים ועוד.
הכותבת היא חוה זינגבוים, מנכ”לית תאגיד הקוסמטיקה HAVA ZINGBOIM

* התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.