מהן הסיבות להופעת כתמי פיגמנטציה על הפנים, והאם יש טיפול שעוזר להיפטר מהם לתמיד?

כתמי עור הם בעיה מטרידה המשותפת לגברים ונשים כמעט בכל גיל, וזו גם אחת הסיבות השכיחות ביותר בפנייה לרופאי עור. הם צצים פתאום על העור, ומרגע שהופיעו, כמעט בלתי אפשרי להיפטר מהם.

כולנו יודעים שחשיפה ממושכת לשמש היא אחת הסיבות המרכזיות להופעתם של כתמי הפיגמנטציה, אך לא רבים יודעים שהמנגנון הביולוגי המייצר את הכתמים, הוא למעשה אותו מנגנון ביולוגי האחראי לגוון העור האישי שלו, וכי הוא פועל ללא הפסקה במשך כל ימי חיינו.

חלק מתהליך התחדשותם של תאי האפיתל המרפדים את שכבת העור העליונה בגופנו, כולל את ייצורו של פיגמנט המלנין בתוך תאי מלנוציטים הנמצאים בעומק העור, והצפתם כלפי מעלה בתהליך היווצרותם של תאים חדשים. פעולה זו מתרחשת בגופנו באופן שוטף, אך במצבים מסוימים, כאשר אנו נחשפים לגורמים המשפיעים על המערכת החיסונית של העור, עלולים תאי מלנוציטים מסוימים לצאת מאיזון ולהתחיל לייצר עודף מלנין.    

מה משפיע על תהליך ייצור המלנין (פיגמנט הצבע)?

קיימים סוגים שונים של כתמי פיגמנטציה, הנוצרים כתוצאה מהשפעתם של גורמים שונים:

פיגמנטציה סולארית – נוצרת על רקע חשיפה לקרינת השמש ולמיטות שיזוף. זוהי פיגמנטציה שטחית יותר וקלה יחסית לטיפול.

פיגמנטציה הורמונלית – מתפרצת על רקע של היריון, אמצעי מניעה, טיפולי פוריות, חוסר איזון הורמונלי, תרופות ועוד. פיגמנטציה זו מכונה מלאזמה (ובהיריון קלואזמה), ומתאפיינת בכתמים סימטריים בשני חלקי הפנים,  באזורי: מצח, לחיים, אף, מעל השפה וסנטר. (לעתים צורתה כצורת פרפר). פיגמנטציה הורמונלית היא מצב כרוני, ומחייבת טיפול לצמיתות. חשוב כמובן להימנע מעישון ומחשיפה לשמש המגבירים את ייצור המלנין.   

פיגמנטציה סנילית – אלו הם כתמי גיל. פיגמנטציה זו מופיעה בקרב נשים וגברים באזורים אופייניים כמו פנים, כפות ידיים (וידיים), גב, כתפיים ואזור החזה. 

פיגמנטציה פוסט דלקתית – כתמים אלה מופיעים על רקע טראומה לעור הנובעת כתוצאה מפגיעה פיזית או כתוצאה מתהליכי דלקת בעור (כווייה, פצעי אקנה, הסרת שיער, זיהום וכו’). פיגמנטציה זו שכיחה יותר על רקע עור כהה, ואינה קשורה כלל לשמש, כי אם לתהליכים גנטיים.

נמשים – כתמים קטנטנים בגוון חום המפוזרים על הפנים, ומופיעים בעיקר אצל ילדים ואנשים צעירים בעלי גוון עור בהיר, על רקע גנטי. הנמשים נפוצים ביותר אצל ג’ינג’ים. עם הגיל, ועל פי רמות החשיפה לשמש, הנמשים יתבהרו או יהפכו לכתמי פיגמנטציה סנילית או סולארית. 

גורמים שונים – תוצאה אחת

אומנם קיימים גורמים שונים המשפיעים על היווצרותם של כתמי הפיגמנטציה, אך כולם מפעילים את אותו תהליך ביולוגי של ייצור עודף של מלנין, המתבטא בסופו של דבר בהופעת הכתמים על פני שכבת העור העליונה. מאחר ולא ניתן לנטרל או לשלוט בכל הגורמים המפעילים את תהליך ייצור המלנין, המטרה היא לנסות ולהתערב בשלבי ייצור המלנין, ולעכב את התהליך. קיימים רכיבים שונים המוגדרים כ’מעכבי מלנין’, המתערבים בתהליך בניסיון לעכב את היווצרותם של כתמי הפיגמנטציה, אך רכיבים אלה מתערבים בשלב שבו ייצור המלנין כבר החל, ולכן השפעתם ואפשרותם למנוע את הופעת הכתמים היא מוגבלת מאוד.

הטיפול החדשני מבית חוה זינגבוים

תכשירי ההבהרה המתקדמים מבית חוה זינגבוים, פותחו בהתאם לשיטה הדו-עומקית, המטפלת בגורם לפיגמנטציה בעומק העור, במקביל להבהרת הכתמים הנראים לעין המופיעים על פני שכבת העור העליונה, ולחיזוק המערכת החיסונית של העור.

הפורמולות הייחודיות, המתעדכנות על בסיס קבוע בהתאם למחקרים עדכניים, אינן מכילות חומצות אלפא-הידרוקסי, ומייצרות חידוש משמעותי שאינו מגרה או מקלף את העור, ולכן אין חשש להחמרת הפיגמנטציה. הטיפול מיועד לכל גווני העור, לרבות גווני עור כהים, ומתאים לשימוש בכל עונות השנה וגם בתקופות של היריון והנקה.  

בטיפול הביתי:

להבהרת כתמים קיימים:

White & Bright – תכשיר פעיל ועוצמתי בפורמולת הבהרה פורצת דרך, בעלת פעילות משולשת של הבהרת כתמים קיימים, מניעת כתמי פיגמנטציה חדשים מהשורש והגנה אנטי-אוקסידנטית.

התכשיר מכיל רכיבים פעילים עוצמתיים, המתערבים כבר בשלבים המוקדמים של תהליך היווצרות המלנין ומונעים את היווצרותם של כתמי פיגמנטציה חדשים.  

Whitening Mask – מסכת הבהרה בפורמולה טיפולית ייחודית, המיועדת להבהרה מידית של העור בשכבות העליונות ולאיחוד גוון העור, בשילוב רכיבים פעילים למניעת היווצרות פיגמנטציה עתידית ולהגנה מפני רדיקלים חופשיים.

תכשיר פעילי ייחודי הסופח את המלנין משכבת העור העליונה, ומבהיר את גוון העור. בהסרת המסכה העור נראה בהיר, אחיד, קורן וזוהר.

לשימור התוצאות לאחר ההבהרה:

Anti Pigment – קרם פעיל לחידוש עדין של העור, בפורמולה מתקדמת המיועדת להבהרה כללית, לאיחוד גוון העור ולמניעת פיגמנטציה עתידית. 

מכיל מדכאי מלנין – חומצה לקטית, תמצית ליקוריץ’ וחומצה קוג’ית – לעיכוב היווצרות כתמי פיגמנטציה.  

Azel-X Cream – תכשיר עוצמתי, אנטי דלקתי, המכיל ריכוז של 22% חומצה אזלאית טהורה, המסייעת להאצת תהליכי ריפוי ושיקום העור, לאיחוד גוון העור ולעיכוב הופעת סימני פיגמנטציה.

בטיפול בקליניקה:

טיפול מיקרונידלינג סלקטיבי לאזור הכתמים, בשיטת NANO MATRIX, בשילוב בוסטר 

NANO BRIGHT המיועד לטיפול בבעיית היפר-פיגמנציה על רקע הורמונלי/ גיל/ שמש/ תגובה פוסט דלקתית.

הבוסטר הביוטכנולוגי מכיל רכיבים פעילים עוצמתיים להבהרה בשיטת הטיפול הדו-עומקית, ופותח במיוחד לטיפול מדויק, יעיל וממוקד מטרה למניעת היווצרות כתמי פיגמנטציה, להבהרת כתמים קיימים ולאיחוד גוון