“בכלים שיש לנו, הצלנו מאות עסקים קטנים מקריסה בעת המלחמה”

חוה זינגבוים, הבעלים והמנכ”לית של תאגיד הקוסמטיקה המוביל, רתמה את החברה כולה לטובת סיוע לנשים שמצאו עצמן מתמודדות עם החזית המלחמתית והכלכלית. “המהלך שלנו הביא לאותן נשים עבודה, ובימים אלו זה לא דבר ברור מאליו”

חוה זינגבוים לא חיכתה אפילו רגע לפני שהבינה שהמלחמה עלולה להקריס מאות עסקים קטנים שנבנו על ידי נשים בשנים האחרונות. הבעלים והמנכ”לית של תאגיד הקוסמטיקה “HAVA ZINGBOIM”, חיזקה את החמ”ל החברתי, חיברה אליו מאות נשים והעצימה את החוסן האישי והעסקי שלהן. “כשהמלחמה החלה, ראינו איך התמיכה הזו עוזרת למאות עסקים קטנים, שלצערי המדינה לא רואה אותם. אנחנו, בכלים שיש לנו, פשוט מחזיקות את העסקים הללו”, אומרת זינגבוים. “בכל סיטואציה, גם במשבר, אני מסתכלת על ההזדמנויות, שואלת כיצד נוכל לצמוח מזה, וכך פעלנו גם עם תחילת המלחמה. המהלך שלנו הביא לאותן נשים עבודה, ובימים אלו זה לא דבר ברור מאליו”.

בחודשים האחרונים חוה זינגבוים נמצאת שם עבור הנשים: בעלות העסקים, המפונות מבתיהן, החטופות שחזרו אחרי עשרות ימים בשבי החמאס, קוסמטיקאיות שלמדו בבית הספר של החברה ועבדו איתה באופן רציף ועוד. עבורן, הרימה החברה מערך ענק של נתינה לקהילת הנשים בישראל במלחמה, כולל קוסמטיקאיות שפונו מבתיהן. המערך מסייע להן לשווק את עצמן ואת עסק שלהן, לכתוב תכנים לרשתות החברתיות, לשנע תכשירים לבתי הלקוחות ועוד, כדי שיצלחו את המלחמה בשלום גם כלכלית. “במקום להיכנס לדיכאון, הנשים ראו שהן תורמות. המטרה הראשונית שלנו כחברה הייתה נתינה, ונתינה תמיד חוזרת. הפכנו ממש לזרוע לוגיסטית עבור העסקים”, אומרת זינגבוים. “זה לא משנה כמה קשה עכשיו או יהיה בעתיד, אנחנו לא ניתן לחמאס לנצח אותנו מנטאלית או כלכלית”.
ההתנדבות והעמדת החברה לטובת העסקים הקטנים, שמו זרקור על מערך ההתנדבות שפעל היטב גם בתקופה המשברית של הקורונה. “לא חשבתי שנצטרך לחזור למצב שבו היינו בקורונה”, אומרת זינגבוים. “הנתינה היא אחד הערכים החשובים בחברה שלנו והיא קיימת בימי משבר וגם בימי שגרה. יש לנו מערך מתנדבות קבוע ואנחנו עוסקות בהתנדבות כל השנים, אם זה בתרומה של קרמים למעוטות יכולות או טיפולים בקליניקות ודרך בית הספר. מהיום הראשון למלחמה כל מערך ההתנדבות שלנו התמקד עוד יותר בנתינה לקהילה”.

חברה פורצת דרך

חוה זינגבוים הקימה את החברה ב-2014. מאז, היא צמחה עסקית וכלכלית, והפכה לשם דבר בעולם תכשירי הקוסמטיקה בישראל ובעולם. החברה נשענת על שני עוגנים מרכזים: מחקר ופיתוח תכשירים מבוססי חדירות עורית, ננו טכנולוגיה בשיתוף עם המחלקה של ננו וביו טכנולוגיה של אוניברסיטת בר אילן. החברה עובדת עם פרופסורים ידועי שם, שמאמריהם מתפרסמים גם בכתבי עת מדעיים בינלאומיים כמו כתב העת הנודע “Jcad”.
 
על פעילותה העסקית, זכתה זינגבוים בפרס חדשנות ומחקר מטעם הג’רוזלם פוסט, הניתן לנשים יהודיות פורצות דרך. קרם ה-PROPHECY של החברה, התכשיר הראשון מסוגו בעולם שהוכח מחקרית כמחדיר חומצה היאלורונית לעומק העור, הוכתר כפריצת דרך על ידי כתבי עת בינלאומיים וזכה בהכרה בינלאומית. שנתיים לאחר פיתוחו של הקרם, פיתחה חברת “HAVA ZINGBOIM” יחד עם פרופסור רחל לוברט , ד”ר ענת ליפובסקי ופרופסור דרור פיקסלר תכשיר שמחדיר קולגן ממוזער לעומק העור. גם במקרה זה, המחקר הופיע בכתבי עת מדעיים ברחבי העולם ונהנה מהערכה של הקהילה המדעית בעולם. “אני חשה גאווה ישראלית. ישראל ידועה כמעצמת טכנולוגיה בתחום האסתטיקה, גם בתחום המכשור, ואנחנו מובילים גם את התחום הטופיקלי (תכשירים למריחה ב.ב)”.
הזרוע השנייה בחברה היא שני בתי הספר שהיא מתפעלת, החולשים על 80 אחוז מלימודי הקוסמטיקה והאסתטיקה בישראל. “מגיעות אלינו נשים מכל הרבדים של החברה הישראלית כדי ללמוד וגם כדי לפתוח עסקים, ולשמחתי 80 אחוז מהלומדות אצלנו אכן פותחות עסקים. אני מאוד גאה בנתון הזה. הבסיס להצלחה הוא למידת התחום, ואנחנו מלמדות קוסמטיקה, אסתטיקה, דרמטולוגיה, וגם איך לפתוח עסק. אנו משתדלות לעשות דברים בצורה אחרת, ואף יצרנו פריצת דרך בתחום באמצעות שיתוף פעולה עם בית חולים “איכילוב”, שמעניק הכשרה מתקדמת ותוכנית העשרה לתלמידות”.

מול אלו אתגרים אתם עומדים כתוצאה מהמלחמה?

“אתגרים לא פשוטים העומדים כיום בפני כל תעשיין ישראלי. המוצר שלנו הוא מוצר ישראלי, כתוב עליו ’made in israel‘, ואני אישה ישראלית וגאה בכך. אמנם התחלתי את הקריירה שלי בניו יורק, אבל אני בת לניצול שואה, ילדיי ישראלים, ואני מאוד גאה בטכנולוגיה הישראלית שלי. אבל, פתאום, אנחנו במצב שבו אני שואלת את עצמי כאשת עסקים האם אני מקטינה את השורה made in Israel על המוצרים? השאלה האם להשאיר את המוצר ישראלי באווירה הנוכחית, כשהשווקים באמירויות, בדובאי, בלונדון, הם כל כך אנטי ישראלים, היא שאלה רלוונטית. הבחירה שלנו כרגע היא להישאר מוצר ישראלי, אבל זו בהחלט דילמה וזה לא פשוט”.

מה המסר שלך לציבור הישראלי?

“זה נכון שקיבלנו מכה, אבל הרוח הישראלית חזקה יותר מהכל ואנחנו נצא מזה חזקים ומנצחים. את הדור שלנו יזכרו לדורות קדימה, ואם יזכרו את הסיפור שלנו כסיפור של ניצחון זה תלוי בנו ואת זה אנו צריכות לזכור. אני מאמינה שזה סיפור של ניצחון נשי, פה גילנו את העוצמה של רוח האישה”.

חוה זינגבוים – בעלים ומנכ”לית של תאגיד הקוסמטיקה HAVA ZINGBOIM

סיכום שנת 2023 במשפט: “שנה שהפתיעה אותנו, אך יכולנו לה”.

דמות מפתח שהיוותה לך השראה ב 2023: “אני בוחרת את האישה הישראלית. אגדיר: האמא הישראלית, שאיבדה את היקר מכל, התגלתה כמאחדת וכבעלת לב רחום. הצליחה לפעמים לחבק את מי שהרג בשוגג את בנה, מלמדת אותנו שיעור בגדלות נפש, באצילות. האמא הישראלית היא אור לעולם הזה”.

משאלת לב לשנת 2024: “אני רוצה שלום עולמי. בא לי שקט. הגיע הזמן כבר. שלום, השמדת תשתיות הטרור. נראה לי כולם רוצים את אותו דבר”.
מסר מרכזי לקהילה העסקית: “תפקידה של התעשייה היא לדאוג לאוכלוסיות המוחלשות, תמיד להסתכל על עסקים הקטנים, עסקים של נשים ולא רק על העסק שלך. לראות מי מסביב צריך שיתנו לו יד. זה משהו שקיבלתי על עצמי וזה לא קיים מספיק בתרבות העסקית הישראלית”.